Darmowa wycena

Jeśli chcesz by Twoje zapytanie trafiło szybciej do odpowiedniego specjalisty wypełnij i wyślij poniższy szczegółowy formularz.

Możesz także skorzystać z prostego formularza w stopce strony, aby nasz konsultant skontaktował się z Tobą.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez RSS Media Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (31-223), ul. Pachońskiego2/220, zawartych w formularzu kontaktowym w celu realizacji przesłanego za jego pośrednictwem zgłoszenia.
Zapoznałem/am się z Polityką Prywatności.
Wiem, że moja zgoda może być w każdym czasie odwołana poprzez wysłanie maila na adres: iod@seolo.pl

Co warto wiedzieć o content marketingu?

co-warto-wiedziec-o-content-marketingu

Co to jest content marketing? Według definicji content marketing jest strategią polegającą na pozyskiwaniu klientów przy pomocy przydatnych oraz atrakcyjnych treści. Mają one zainteresować zarówno ogólną, jak i konkretna grupę odbiorców. Content marketing jest jednostronnym przekazem reklamowym, który ma zbudować stabilną oraz długoterminową relację przez zaangażowanie osób promujących treść i ich odbiorców.

Najczęściej content marketing występuje pod postacią: poradników, artykułów sponsorowanych, ebooków, artykułów eksperckich, video, webinarów, ikonografik.

Content marketing ma za zadanie spopularyzować markę oraz stworzyć podstawy do budowania widoczności w Google, które wręcz uwielbia dobry content. Publikowanie i promowanie treści wysokiej jakości sprawia, iż użytkownicy w naturalny sposób zaczynają dzielić się między sobą wartym uwagi znaleziskiem, co z kolei ma wpływ na poprawę widoczności strony w wyszukiwarce.

Content marketing a pozyskiwanie ruchu

Działania content marketingowe, które skupione są na ruchu nie mogą zwracać uwagi na linki. Stają się one jedynie efektem ubocznym. Ważne jest ich ujęcie w tekście, jednak nie powinny być jedynym celem.

Strategie content marketingowe muszą skupiać się na pozyskiwaniu jak największej ilości użytkowników przez odwołania, albo zbudowanie świadomości marki, przełożą się one bowiem na wejścia bezpośrednie lub z wyszukiwarki po wpisaniu nazwy marki.

Przedsiębiorca może założyć stronę internetową swojej firmy i czekać z założonymi rękami, aż internauci sami ją odkryją. Jednak duża konkurencyjność w Sieci sprawia, że może to potrwać bardzo długo, albo nigdy nie nastąpić.

Tworzenie tekstów powinno być przemyślane wcześniej. Treści skierowane do bardzo szerokiej grupy odbiorców nie zawsze mają sens. Niekiedy warto skupić się na wąskiej tematyce, tak, by współczynnik konwersji był lepszy. Również promocja tekstów będzie tańsza, ze względu na mniejszą konkurencję.

Dobrą praktyką jest tworzenie artykułów o bardzo zawężonej tematyce, tak, by mógł on wyczerpująco odpowiedzieć na pytania użytkownika, ale także zbudował potrzebę, którą zrealizować można przez odwołanie do innej witryny.

Jeszcze nie tak dawno popularne było tworzenie niskiej jakości tekstów i umieszczanie ich na specjalnie przygotowanych stronach internetowych. Takie działanie umożliwiało pozyskanie dla witryny kilku linków. Jednak nie należy content marketingu traktować jak sposób na pozyskiwanie linków. Zdobycie wysokiej pozycji w wyszukiwarce jest trudnym i czasochłonnym zajęciem.

Content marketing a linki

Kiedy w niewprawnych rękach, blogi zapleczowe zaczęły przynosić więcej szkody niż pożytku (przez zmianę algorytmu Google), zaczęto korzystać z możliwości umieszczania wpisów gościnnych na portalach zewnętrznych, które dysponowały ruchem i odpowiednią widocznością w wyszukiwarce. Skutkowało to dobrej jakości linkiem i wzrostem ruchu na stronie internetowej. Były to zamierzchłe czasy, kiedy jeszcze content marketing raczkował i nie zdawano sobie sprawy z tego, że oprócz linków ważny jest zwiększony ruch na stronie oraz wzmocnienie marki. Wtedy jeszcze istotny był jedynie link, a także zdobyta pozycja słowa kluczowego w Google.

Od tego czasu minęło kilka lat, teraz ważniejsze od linków jest pozyskiwanie ruchu. Podobne działania – publikowanie dobrej jakości tekstów – poskutkuje zdobyciem wysokiej jakości linków oraz zwiększeniem widoczności witryny w wyszukiwarce i wzrostem ruchu. Specjaliści SEO już wiedzą – linki to jedno, ale to pozyskanie ruchu na stronie sprawia, że klient zaczyna zarabiać.

Współcześnie, by content marketing mógł wygenerować linki, specjalista SEO musi stać się specjalistą od PRu. Niezbędny do tego jest dobry kontakt z redakcjami różnych witryn i ustalanie warunków publikacji artykułów. Teraz pozostaje już tylko stworzenie ciekawej treści łączącej tematykę strony internetowej i witryny przedsiębiorcy. Można też zdecydować się na znalezienie portalu, zrzeszającego pożądaną grupę docelową.

Jeśli chodzi o same linki – nie powinno ich być zbyt wiele. Zaleca się stosowanie jednego odnośnika na cały artykuł – nie ma znaczenia jak długi jest. Można tu użyć słowa kluczowego oraz wezwania do działania. Przy większej ilości publikacji naturalne linkowanie można uzyskać przez stosowanie schematu: na 5 artykułów – 2 posiadają linki w postaci słowa kluczowego, 2 są wezwaniem do działania i 1 posiada odnośnik z nazwą firmy.

Przy rozsyłaniu treści warto skorzystać z marketingu szeptanego, który często stosowany jest wśród użytkowników Internetu. W ich wypowiedziach nie musi znajdować się link do strony przedsiębiorcy, a do opublikowanego artykułu.

Oczywiście ważna jest nie tylko treść publikowanego artykułu oraz portal, ale też strona firmowa przedsiębiorcy. Gdy jest ona nieciekawa i długo się ładuje, wówczas nawet najlepsze działania content marketingowego nie zdadzą się na nic. Treści umieszczane na portalach zewnętrznych są zaproszeniem na naszą witrynę.

Działania związane z content marketingiem wymagają regularności, tak by informacje o naszej marce stale docierały do internautów. Sam content daje wiele możliwości na jego wykorzystanie.

Skąd czerpać inspiracje do content marketingu?

skad-czerpac-inspiracje

Najlepszym sposobem na znalezienie inspiracji jest… szukanie jej w Internecie! Może konkurencja wpadła na ciekawy pomysł, na którym możemy bazować? Może w broszurach i ulotkach, które leżą w całym biurze znajduje się ciekawa zajawka, którą łatwo rozwinąć? A może najprościej będzie wcielić się w rolę klienta i pomyśleć, jakich informacji może od nas wymagać?

Na samym początku warto ustalić jaką formę chcemy przyjąć – czy ma to być „sucha” informacja z jasnym i konkretnym przekazem czy chcemy w nią wpleść komentarz autora i elementy emocjonalne.

Sama informacja musi być rzetelna i zawierać najważniejsze fakty. Treści opatrzone w komentarz autora powinny mieć swój własny styl, za pomocą którego czytelnicy bez problemu będą rozpoznawać autora.

Inspiracją mogą okazać się tematy poruszane na portalach społecznościowych, czy w Google Trends, ale także na popularnych forach.

Jeśli przedsiębiorca decyduje się na tworzenie treści typowo poradnikowych, powinien w nich zawierać jedynie prawdziwe informacje. W tym wypadku inspiracje można czerpać z raportów, encyklopedii oraz publikacji naukowych. Wskazane jest korzystanie z mediów internetowych oraz tradycyjnych. Można poszukać podobnych treści, by dowiedzieć się, w jaki sposób „ugryźć” temat.

Od dłuższego czasu popularne są treści poradnikowe typu „evergreen”, czyli takie, których użytkownicy Internetu wyszukują każdego dnia. Dobra treść, która jest przyjazna SEO spowoduje ogromny ruch z wyszukiwarki na naszej stronie internetowej. Należy jedynie pamiętać, że przy wykorzystywaniu treści innego autora, należy wspomnieć o nim w przypisie.

Storytelling w content marketingu

storytelling

Storytelling jest opowiadaniem historii o markach oraz produktach. Dlaczego dobra narracja jest tak skuteczna?

1. Historie, w odróżnieniu od faktów i liczb, działają na wyobraźnię oraz emocje odbiorcy, sprawia to, że zostają one dłużej w pamięci użytkowników.
2. Historia może skutecznie wyróżnić markę czy też produkt na tle konkurencji – sprawia, że staje się ona naprawdę wyjątkowa.
3. Dzięki opowieściom odbiorcy szybko mogą ustalić, co jest kluczowym elementem dla marki czy produktu.
4. Dobrze opowiedziana historia może zainspirować i skłonić do działania („call to action”), czyli do zakupu czy głosu na konkretnego polityka.
5. Naprawdę interesującą opowieścią ludzie się między sobą dzielą – magia social mediów pozwala na szybsze rozsyłanie wiadomości znajomym i zwiększanie zasięgu polecanej treści. Najlepszym przykładem z nie tak dawna jest kampania marki Reserved, w której dziewczyna – zapewne Amerykanka, szuka chłopaka z Polski. Dee Dee opublikowała trzy filmiki – pierwszy z przedstawieniem sytuacji, w której się znalazła, drugi z podziękowaniem skierowanym do internautów i trzeci z przedstawieniem historii w innym świetle, na końcu którego pojawia się logo Reserved. Kampania zaangażowała polskich internautów, którzy chcieli pomóc dziewczynie w odnalezienie chłopaka z Polski. Pierwsze wideo obejrzało niemal 3 mln ludzi. Kampania mimo iż wywołała spore zainteresowanie – wzbudziła mieszane uczucia w internautach – część z nich poczuła się oszukana, część docenia kreatywność marki.
6. Historie odwołują się do potrzeb oraz marzeń odbiorców – zupełnie jak wspomniana już akcja – każdy odbiorca miał nadzieję na happy end, bo każdy z nas pragnie takiego zakończenia dla siebie.
7. Opowieści trudniej jest się oprzeć niż standardowej reklamie – jest porywająca, wciągająca, zapada na długo w pamięci.

content-is-king

Dobra narracja ma ogromną siłę oddziaływania. Można śmiało pokusić się o stwierdzenie, że jest fundamentem content marketingu. Ta forma reklamy pozwala firmie osiągnąć najważniejsze cele – zdobycie zaufania oraz lojalności klienta, zainteresowanie go, skłonienie do dokonania zakupu i podzielenia się informacją o produkcie z innymi.

Największe marki bazują na storytellingu. Apple, Coca-Cola, NASA, NIKE, Lego, BMW, IBM i wiele innych. Budują one potęgę swojej marki za pomocą wciągających opowieści. Przedsiębiorcy muszą pamiętać, że w dzisiejszych czasach nawet najlepszy produkt nie zagwarantuje mu sprzedaży. Odniesienie rynkowego sukcesu i zyskanie lojalnych oraz zaangażowanych klientów wymaga odpowiednio zastosowanego content marketingu. Specjaliści od marketingu muszą pamiętać, że historie, w których występuje marka czy produkt, muszą odwoływać się do pragnień odbiorców – tak, by chcieli oni brać w niej udział.

Storytelling charakteryzuje się jedną, ale za to bardzo ważną zasadą – nieważne o czym – ważne w jaki sposób. Nie jest łatwo stworzyć naprawdę dobrą i wciągającą historie, jednak nie da się ukryć, że klienci w dzisiejszych czasach potrzebują narracji. Użytkownicy chcą wierzyć, że kupione przez nich produkty mają swoją historię – nie są pierwszą lepszą rzeczą wziętą ze sklepowej półki. Dobra opowieść odpowiada za sprzedaż, ale też za naszą wewnętrzną potrzebę słuchania niebanalnych historii.

Content marketing a public relations

Na początku 2015 roku opublikowany został raport, dotyczący trendów online marketingu. Wynikało z niego, że public relations powoli ustępuje miejsca content marketingowi. Jeśli nieco zagłębić się w aktualne statystyki, można zaobserwować, że naprawdę zainteresowanie public relations maleje, a content marketingiem rośnie, jednak nadal PR nie ma sobie równych w tym sporze. Dzieje się tak, ponieważ content w marketingu pojawił się stosunkowo niedawno, a public relations istnieje niemal od samego początku funkcjonowania branży.

Aby wzrost zainteresowania content marketingiem i spadek popularności public relations były bardziej widoczne, posłużyliśmy się danymi obejmującymi lata 2012-2017. Wyraźnie widać, że oba działania marketingowe zbliżają się ku sobie, przy czym content rośnie w siłę stopniowo, ale powoli, a PR odnotowuje coraz większe spadki zainteresowania.

google-trends-1

Źródło: www.trends.google.pl/trends

W Polsce sytuacja ta rysuje się o wiele wyraźniej:

google-trends-2

Źródło: www.trends.google.pl/trends

Bardzo często content marketing i public relations przedstawiane są jako konkurencyjne działania, jednak wbrew pozorom jest to naprawdę dobrana para! Przypomnijmy:

e-PR zajmuje się przede wszystkim:

  • budowaniem pozytywnego wizerunku marki,
  • budowaniem społeczności wokół tej marki,
  • zwiększeniem rozpoznawalności marki,
  • zwiększeniem efektywności działań antykryzysowych i kryzysowych.

Do podstawowych funkcji content marketingu zalicza się:

  • planowanie, kreowanie oraz wzmacnianie działań marki,
  • inspirowanie, informowanie oraz edukowanie odbiorców,
  • angażowanie klientów we współtworzenie marki,
  • zachęcania odbiorców do interakcji oraz dialogu.

Wszystkie wymienione elementy łączą ze sobą public relations i content marketing. W czasie budowania marki trzeba zaplanować oraz wykreować działania zmierzające do realizacji tego celu. Tworzenie społeczności wymaga dostarczenia jej treści, która zainspiruje, poinformuje i doedukuje. Rozpoznawalność marki zaczyna się od tego, czy klienci o niej mówią – ale tylko w założony wcześniej sposób! Przekonanie, że „nieważne jak, ważne, żeby o nas mówili” już dawno przestało być aktualne. Dlatego warto prowadzić dialog z odbiorcami i pozwalać im współkreować markę, z którą chcą być utożsamiani. Dbanie o relacje poprzez teksty wysokiej jakości oraz zachęcanie użytkowników do interakcji, pozwala na uniknięcie sytuacji kryzysowych.

Współcześnie panuje przekonanie, że jeśli czegoś nie można znaleźć w Internecie to nie istnieje to. Powszechne jest wśród osób prywatnych, firm oraz organizacji. Oczywiście nie chodzi o samo wegetowanie, ale przede wszystkim o bycie, które będzie przydatne dla użytkowników Sieci. Niektóre z działań dotyczą każdego przedsiebiorcy, mowa tu o obecności w social media, prowadzeniu strony internetowej oraz bloga firmowego. Każdy z tych elementów content marketingu powinien być początkiem długotrwałej interakcji z użytkownikami. W tym momencie uwidaczniają się momenty, w których działania content marketingowe uzupełniają działania PRowe – i odwrotnie. W końcu jedno i drugie ma prowadzić do dialogu oraz dbałości o wizerunek marki.

Obecnie każdy może być autorem treści, ważne, by były one wysokiej jakości. Przesłanie, które niosą za sobą powinny dawać możliwość utożsamiania się odbiorców z artykułem. W Internecie aż roi się od różnego rodzaju treści, dlatego tylko nielicznym udaje się wyróżnić z tłumu. Dzieje się tak, ponieważ autorzy rzadko łączą ze sobą content marketing z public relations. PR jest niezastąpiony, dzięki niemu nasze treści mogą dotrzeć do tysięcy odbiorców.

Nie da się ukryć, że największe szanse na zaistnienie mają osoby czy przedsiębiorstwa, które już są znane. Użytkownicy zdecydowanie chętniej będą czytać bloga firmowego znanej marki, posiadającej pozytywny wizerunek.

Dzięki PRowi można zbudować większe zasięgi. Jeśli treść stworzona przez nas jest wartościowa, możemy skontaktować się z portalami branżowymi i poprosić o udostępnienie naszego materiału wraz z odwołaniem do źródła. W ten sposób zasięg znacząco się zwiększy, a blog firmowy zyska nowych czytelników.

Content marketing po polsku

content-marketing-po-polsku

Odbiorcy w Sieci są masowo atakowani przez mało istotne przekazy reklamowe, które nie wnoszą nic wartościowego w ich życie (czyli spam). Nawet bannery reklamowe przestały być skuteczne. W ostatnich latach zaczęto mówić o zjawisku zwanym ślepotą banerową. Odbiorcy widzą reklamę, jednak ignorują ją tak skutecznie, że zapytani o to z jakimi przekazami reklamowymi mieli do czynienia w przeciągu ostatnich 24 godzin, potrafią wymienić góra dwie marki. Czasem żadnej.

Content marketing jest potężnym narzędziem biznesowym, ponieważ dociera do tysięcy odbiorców z przekazem, który nie jest dla nich obojętny. Dzięki wartościowym treściom użytkownicy są zmotywowani do podejmowania działań, czyli dokonywania zakupów.

W marketingu content jest jedynym działaniem, które umożliwia rzeczywiste zaangażowanie klientów oraz zbudowanie z nimi trwałej relacji. Jest to doskonały dowód na to, że treści reklamowe mogą być pożądane, a nawet aktywnie poszukiwane przez konsumentów. Narzędzia content marketingu pozwalają osiągnąć rozmaite cele biznesowe, takie jak: kształtowanie opinii, zmiany postaw, edukację, wprowadzenie specyficznego języka branżowego do powszechnego słownictwa, zwiększenie sprzedaży oraz budowanie lojalności.

Sukces content marketingu tkwi w umiejętnej komunikacji pomiędzy marką a przyszłymi i obecnymi klientami. W ten sposób firma zyskuje miano wiarygodnego eksperta w dziedzinie, którą reprezentuje. Cenne i rzetelne informacje, dostarczane regularnie użytkownikom umacniają pozycję marki. Content marketing doceniły największe firmy, takie jak Microsoft czy Procter&Gamble. Kto z nas chociażby nie słyszał o blogu Channel 9, stworzonym przez Microsoft czy o emocjonalnych reklamach P&G, które bywały prawdziwymi wyciskaczami łez. Jednak są to ogromne marki z ugruntowaną pozycją. Całe szczęście, że content marketing może być z powodzeniem wykorzystywany, nie tylko przez globalne korporacje, ale też przedsiębiorców tworzących sektor small business.

Sekret content marketingu tkwi w korzyściach – to właśnie dlatego odbiorcy są podatni na tę strategię, a nie na reklamę. Korzyści płynące z content marketingu mają zazwyczaj realne odzwierciedlenie w życiu klientów. Nie ma tu mowy o korzyściach finansowych czy też materialnych, ponieważ content nie ma w zwyczaju „kupować” sobie zwolenników. Odbiorca dostaje możliwość czerpania korzyści z bogactw wartościowej wiedzy, eksperckich opinii oraz specjalistycznych porad.

content-marketing

Wysokiej jakości treści motywują klientów do podejmowania działań opłacalnych z punktu widzenia firmy. Dostarczane informacje są traktowane jako kapitał intelektualny, który ma swoją rzeczywistą wartość i – co za tym idzie – przekłada się na ludzkie życie. Wywołują one pożądane przez markę efekty, takie jak: przyciągnięcie uwagi użytkownika, subskrypcję newslettera, wypełnienie formularza kontaktowego, wzięcie udziału w konkursie, dokonanie zakupu i regularne powracanie do sklepu.

Podstawą content marketingu są informacje – to punkt wyjścia do stworzenia wartościowych treści, mających wpływ na odbiorców. Aby treści były przydatne i wysokiej jakości dla użytkowników, powinny być:

 

  • wiarygodne – oparte na określonych źródłach lub poparte autorytetem eksperta,
  • rzetelne – prawdziwe oraz zgodne z powszechnie panującą wiedzą,
  • eksperckie – zawierające wypowiedzi fachowca, wiarygodne doniesienia naukowe, sprawdzone newsy z danej dziedziny,
  • unikatowe – wyróżniające się spośród popularnych oraz powszechnie dostępnych treści,
  • praktyczne – przydatne w codziennym życiu odbiorców,
  • ekonomiczne – zaprezentowane w prostej, niewymagającej zbyt dużych nakładów czasu formie,
  • uniwersalne – odnoszące się do określonej grupy społecznej, a nie pojedynczej osoby.

Przez niektórych, content marketing uznawany jest za sztukę, która rozpoznaje i przede wszystkim, rozumie potrzeby odbiorców, a następnie je zaspokaja. Wartościowy content pozwala rozwiązać problemy i udziela odpowiedzi na istotne pytania, dzięki czemu zaczyna pełnić ważną rolę w życiu użytkowników. Nie należy jednak zapominać, że nie sama jakość treści się liczy – znaczenie ma również jej ilość oraz dystrybucja. Im szerszy zasięg, tym większa siła jego oddziaływania.

Można pokusić się o stwierdzenie, że jako twórca content marketingu jesteś dostawcą informacji, nie tylko dotyczących oferowanych produktów i usług. To doskonały pretekst do poruszania zagadnień interesujących i ważnych dla większości społeczeństwa. Docelowo to one odgrywają dużą rolę w działaniach contentowych, jednak czasami mogą zejść na dalszy plan.

Content marketing na dobre rozgościł się w branży medycznej i farmaceutycznej. Ponad połowa społeczeństwa szuka w Internecie informacji na tematy zdrowotne. W tym celu odwiedzają portale poradnikowe, fora, blogi, a także social media. Współpraca z ekspertami oraz znajomość przekonań pacjentów i miejsc ich aktywności, pozwala tworzyć marketingowcom wartościowe treści, by marka mogła do nich dotrzeć za pomocą content marketingu.

By content marketing był skuteczny, nie może opierać się jedynie na tworzeniu treści – istotne jest też umiejętne zarządzanie nimi, tak by dotarły do odbiorców. Obecnie uwidaczniają się następujące trendy:

  • social media – 78%
  • artykuły eksperckie na portalach internetowych – 77%
  • newslettery – 61%
  • case studies – 55%
  • blogi o zróżnicowanej tematyce – 51%

Narzędzia pozatekstowe również cieszą się popularnością. Popularne stały się webcasty, czyli produkcje oraz transmisje prezentacji nasycone video, dźwiękiem oraz tekstem i e-video publikowane w serwisach produktowych.

Content marketing przynosi korzyści i odpowiada na najróżniejsze potrzeby biznesowe. Pozwala:

1. Podnieść ilość odwiedzin w witrynie internetowej, kiedy odbiorcy będą na nią wchodzić, by zapoznać się z wysokiej jakości artykułami lub video.
2. Zwiększyć zasięg, na przykład za pomocą publikacji artykułu na portalach branżowych oraz obecność w social media.
3. Social media pozwalają uzyskać stały i szybki dostęp do klientów, z którymi za ich pomocą marka może się komunikować i uzyskiwać ważne informacje zwrotne.
4. Zdobyć dobrą pozycję w wyszukiwarce Google, ponieważ algorytm doceni witrynę, jeśli będzie ona wartościowa.
5. Stworzyć ścieżkę informacyjną w Sieci, sprawi to, że odbiorcy będą trafiać na naszą witrynę, dzięki zróżnicowanym źródłom.
6. Zdobyć pozycję eksperta z danej branży, kiedy oprócz informacji o produktach będą pojawiać się treści poradnikowe.
7. Dzięki zachęcaniu do subskrybowania zyskujemy cenną bazę danych klientów.
8. Zwiększyć sprzedaż internetową, kiedy po przeczytaniu wartościowego tekstu odbiorcy zdecydują się na zakup.
9. Zdobyć lojalność użytkowników, dla których publikowane treści, czy też cały blog, zaczną pełnić istotną rolę.
10. Edukować oraz modyfikować opinie klientów, wprowadzać język branżowy do powszechnego obiegu.

Content marketing jest działaniem elastycznym, dlatego może zaspokajać różne cele biznesowe. Content staje się tym mocniejszy, im mniej popularne stają się tradycyjne media, sukcesywnie wypierane przez Nowe Media. Content marketing nierozerwanie związany jest z marketingiem interaktywnym, ponieważ to właśnie w Sieci czuje się on jak ryba w wodzie. Witryna internetowa jest ważnym ogniwem content marketingu, ponieważ może się ona stać nośnikiem wysokiej jakości treści.

Dzięki content marketingowi marka jest w stanie przetrwać we współczesnych mediach, a zmiana tradycyjnych narzędzi reklamy nie jest jej straszna, ponieważ jest ona właśnie na drodze do wypracowania jeszcze silniejszej i stabilniejszej pozycji na rynku.

Działania content marketingowe zależą od wielu czynników, które wpływają na poziom efektywności treści. Osoba tworząca artykuły musi być ich świadoma. Skuteczność content marketingu oparta jest na wiarygodnych oraz niepowtarzalnych treściach i zaufaniu budowanemu za pomocą spójnej oraz spersonalizowanej komunikacji, która trafia do odbiorców typowymi dla nich kanałami. Unikatowy tone of voice w parze ze storytellingiem, decydują o atrakcyjności marki wśród użytkowników. A w połączeniu z odpowiednim prowadzeniem dialogu z klientami – na pewno zaowocuje emocjonalną więzią oraz trwałą relacją odbiorców z marką.

Content marketing – jak tworzyć wartościowe treści?

jak-tworzyc-wartosciowe-teksty

Obecnie content marketing zajmuje spory obszar marketingu internetowego. Witryny, w których znajdują się wartościowe treści są przez roboty Google promowane. Natomiast te z niedbałymi i nieprzydatnymi artykułami spadają w wynikach wyszukiwania. Strony internetowe, które kopiują treści z innych portali otrzymują kary od Google i znikają z indeksu. Jest to proces, który bardzo trudno odwrócić, dlatego lepiej nie ryzykować.

Wysokiej jakości treści przyciągają uwagę użytkowników, angażują ich oraz motywują do zapoznania się z ofertą firmy oraz zachęcają do zakupu. Takie artykuły rozprzestrzeniają się w Internecie za pomocą mediów społecznościowych niczym wirus, dzięki czemu zdobywają naturalne linki, które przekładają się nie tylko na poprawę pozycji, ale też na budowanie autorytetu autora i zwiększenie zaufania odbiorców.

Wystarczy spojrzeć na największe marki, które bardzo dobrze prosperują w Sieci. Co je łączy? Ciekawa oraz atrakcyjna dla użytkowników treść, przekazująca istotne dla klientów informacje, którymi ci z chęcią dzielą się między sobą.

Jeśli tworzysz wartościowe treści, które nie przynoszą rezultatów, prawdopodobnie popełniasz jeden z poniższych błędów:

1. Grupa odbiorców nie została prawidłowo określona.
Wielu przedsiębiorców kieruje treści do kolegów z branży, nie do klientów. Należy pamiętać, że osoby zainteresowane usługami mogą nie znać fachowego słownictwa. Oczywiście wplatanie ich w tekst jest mile widziane, jednak na początku powinieneś wytłumaczyć, co dana fraza oznacza. Dobrym pomysłem jest stworzenie osobnego wpisu w całości poświęconego fachowemu słownictwu.
2. Odbiorcy treści nie są znani.
Tworzenie treści dla klienta, jeśli nie mamy pojęcia kim on jest, nie ma sensu. Przyjmijmy, że posiadamy sklep z meblami ogrodowymi, może w naszym asortymencie mamy jakieś ciekawe zabawki ogrodowe, takie jak super długa ślizgawka dla dzieci? Wówczas możemy przyjąć, że naszymi odbiorcami są osoby posiadające dzieci i dom z ogrodem, będące w wieku 25-40 lat, poszukujące treści dotyczących bezpiecznej zabawy w ogrodzie, pomysłów na spędzanie wolnego czasu z dzieckiem, itp.
3. Problemy klientów nie są znane.
Wartościowa treść to taka, która umożliwia odbiorcom znalezienie odpowiedzi na pytania, które spędzają im sen z powiek. Dobrą praktyką jest udzielanie prostych odpowiedzi na skomplikowane pytania, tak by klienci postrzegali autora treści, jako eksperta w swojej dziedzinie.
4. Wezwania do akcji.
Każdy tekst powinien motywować do podjęcia konkretnej akcji. Mile widziany jest dopisek na końcu artykułu, który zapewnia, że to Ty jesteś autorem publikowanych treści i jesteś do mailowej dyspozycji potencjalnych klientów.
5. Słowa kluczowe.
Zawsze możesz zastanowić się, co wpisałbyś na miejscu klienta w wyszukiwarkę, gdybyś szukał informacji zawartych w opublikowanym artykule, jednak życie wielokrotnie weryfikowało już słuszność takich działań. Użytkownicy Internetu potrafią wpisywać wymyśle hasła, a ich kreatywność nie ma granic, dlatego warto korzystać z programów, które dostarczają rzetelnych informacji, dotyczących popularnych słów kluczowych oraz ilości ich wyszukiwań.
6. Dotychczasowi odbiorcy.
Zwróć większą uwagę na dotychczasowych odbiorców. Przeanalizuj statystyki odwiedzin, przekonaj się, które artykuły do tej pory były najczęściej odwiedzane, które dysponują największą ilością linków oraz udostępnień w social media. Pozwoli Ci to zrozumieć odbiorców i ustalić, czym są najbardziej zainteresowani.
7. Pytania.
Nikt nie wie wszystkiego. Zatem jeśli nie jesteś pewien czego poszukują Twoi klienci – zapytaj ich, najlepiej za pomocą krótkiej ankiety, albo zadając otwarte pytanie na końcu jednego z artykułów. Dopuszczenie do głosu odbiorców, nie tylko dostarczy Ci odpowiednich wskazówek, ale też pomoże nawiązać jeden z pierwszych dialogów, który jest krokiem do nawiązania trwałej relacji z klientem.

Tematy wpisów muszą odpowiadać oczekiwaniom klientów, dlatego warto sprawdzić, jakie pytania zazwyczaj padają na forach, w komentarzach na Facebooku (nawet konkurencji), w wiadomościach skierowanych do naszej firmy, w rozmowach z pracownikami, w słowach kluczowych, w wyszukiwarce wewnętrznej.

Teraz powinno już pójść z górki – wystarczy ubrać to w całość, dodać ciekawe spostrzeżenia, komentarze wpływowej osoby, przykłady z życia wzięte, humor, case studies, instrukcje, doświadczenia itp. I najważniejsze – bezwzględnie nie wolno kopiować tekstów od konkurencji czy z innej strony internetowej. Możesz pisać na tematy powszechne, ale to wszechstronne ujęcie zagadnienia pozwoli Ci się wyróżnić z tłumu, dlatego ważne jest, by treść odpowiadała na większą ilość (a może i inne?) pytania odbiorców niż artykuł umieszczony przez konkurencję.

W przypadku bloga ważne jest zaplanowanie około 10 tematów do przodu, tak, by były one ze sobą powiązane i by mieć pewność, że gdy przyjdzie czas publikacji nie okaże się, że brakuje nam pomysłu na temat. Odbiorca powinien mieć możliwość płynnego przemieszczania się pomiędzy artykułami, dlatego ważne jest ich tematyczne powiązanie.

By zwiększyć zasięg warto skorzystać z dobroci Facebooka. Jakie treści są najchętniej lajkowane i udostępniane? Te, na których oznaczeni zostali współpracownicy. Czemu, by więc nie zaangażować znajomych z Facebooka w nasz plan marketingowy? A może by ich tak zaangażować, żeby pomagali nam nieświadomie i z przyjemnością? Brzmi genialnie, prawda? W Internecie można znaleźć przykłady takich działań. Na przykład, emocjonalna wypowiedź jednego z pracowników firmy na temat jakiegoś zdarzenia wraz z ciekawym zdjęciem tej osoby. Taki wpis na Facebooku polubią zarówno współpracownicy, jak i klienci. Do tej listy dołączą znajomi pracownika, który ma swoje pięć minut, a potem obce osoby, do których dotrze post, ponieważ został polubiony przez znajomego znajomej. Zasięg staje się ogromny przy zerowym koszcie. Wadą takich działań jest fakt, że nie będą one skuteczne w każdym biznesie.

Na koniec content marketing w liczbach

content-marketing-w-liczbach

82% – tylu klientów bardziej pozytywnie postrzega daną markę, zetknąwszy się z jej treściami contentmarketingowymi;
300% – o tyle średnio wzrasta liczba leadów sprzedażowych dzięki zastosowaniu content marketingu zamiast marketingu tradycyjnego;
75% – tylu przedsiębiorców uważa, że dzięki content marketingowi budują wiarygodność swojej marki;
86% – tyle firm twierdzi, że dzięki wykorzystywaniu narzędzi content marketingu udało im się zbudować wśród odbiorców świadomość marki.

Brak komentarzy

Dodaj komentarz: