Z roku na rok na popularności zyskuje reklama internetowa, a co za tym idzie – usługi świadczone przez Google AdWords oraz Facebook. Dlatego podpowiadamy, jak zaksięgować otrzymane faktury z Google AdWords oraz Facebook.
Krótkie przypomnienie – czym jest Google AdWords oraz Facebook?
Google AdWords to złożony system reklamowy, wyświetlający reklamy w wynikach wyszukiwania Google oraz w sieci reklamowej. Reklamodawcy korzystający z Google AdWords dokonują opłat tylko za kliknięcia w daną reklamę. Kwota jaką wydają na reklamy jest zależna od ich preferencji. Fakturę za usługi AdWords przedsiębiorca może pobrać z poziomu swojego konta.
Facebook współcześnie cieszy się ogromną popularnością. Nic w tym dziwnego – jest najpopularniejszy wśród portali społecznościowych na całym świecie. Dlatego tak chętnie przedsiębiorcy wykorzystują go do promowania swojej działalności, dążąc do zwiększenia ilości kontrahentów. Fakturę przedsiębiorcy mogą pobrać podobnie jak w przypadku Google AdWords – z poziomu konta.
Jak wyglądają faktury?
Każdy przedsiębiorca wydaje faktury zgodne z przepisami, które obowiązują w kraju jego działalności, dlatego wygląd faktury od zagranicznych kontrahentów może się różnić od polskich dokumentów.
Zarówno Google AdWords jak i Facebook automatycznie pobierają dane znajdujące się w założonych kontach. Przedsiębiorca musi pamiętać o uwzględnieniu informacji, iż założone konto zostało przeznaczone do celów komercyjnych.
Przed numerem NIP trzeba określić prefiks kraju, w którym przebywa przedsiębiorca. W Polsce jest to skrót PL. Na fakturze nie powinna znajdować się stawka ani kwota podatku VAT. Kiedy na otrzymanej fakturze wskazana została stawka VAT polska albo inna, należy upewnić się czy posiadane konto zostało skonfigurowane jako firmowe. Kiedy powód, dla którego doliczony został podatek VAT nie jest jasny, jedynym rozwiązaniem jest skontaktowanie się z osobą, która wystawiła fakturę, by wyjaśnić sytuację.
Warto zadbać o prawidłowe wypełnienie konta, ponieważ skontaktowanie się z supportem Google AdWords czy Facebooka, bywa trudne, czasochłonne i niekiedy wręcz graniczące z cudem.
Obowiązek rejestracji do VAT-UE
Niezwykle istotne jest, by przed dokonaniem zakupu usługi reklamy w AdWords czy przed utworzeniem fanpage’a przedsiębiorca dokonał rejestracji do VATu unijnego. Oczywiście pod warunkiem, że podatnik wcześniej nie dokonał takiego zgłoszenia. Obowiązek ten dotyczy zarówno płatników VAT jak i nievatowców.
Daty na fakturach
Na uwagę zasługują również daty widniejące na fakturach – wystawienia i sprzedaży/dostawy usługi. Często zdarza się, że daty te są takie same – jest to na przykład ostatni dzień miesiąca. W tej sytuacji faktura jest uwzględniania w takiej samej dacie w rejestrach VAT oraz w księdze przychodów i rozchodów (KPiR).
Kiedy faktura została wystawiona w obcej walucie, musi zostać przeliczona na złotówki, a następnie zaksięgowana w rejestrach VAT i KPiR. Kwota ta musi zostać przeliczona według średniego kursu NBP z ostatniego dnia roboczego, który poprzedzał dzień dokonania sprzedaży.
Księgowanie faktur przez nievatowca
Zacznijmy od tego, że przedsiębiorcy nie powinien martwić fakt, że faktury zostały wystawione w formie elektronicznej. Jest to wręcz spore uproszczenie – zdecydowanie mniej czasochłonne jest drukowanie wystawionych na czas faktur niż czekanie na przesyłkę.
Faktura za reklamę w internecie powinna zostać wpisania do kolumny 13 książki podatkowej.
Księgowanie faktur przez vatowca
Usługi zakupione od zagranicznej firmy, zostają wykazane przez vatowca jedynie w deklaracji VAT-7 i VAT-7K.
Deklaracja VAT-7K jest deklaracją kwartalną. Zarówno w niej, jak i w VAT-7, kwota z faktur wraz z doliczonym podatkiem VAT, zostają wpisane w rubrykę 12.
Kwota widniejąca na fakturze jest podawana w wartości netto i to do niej powinien zostać doliczony polskie podatek VAT. Usługi reklamowe to 23%.