Optymalizacja strony, w ostatnim czasie stała się dla wielu osób istotnym procesem, który pozwala na prawidłowe funkcjonowanie firmy i jej rozwój. To wieloetapowe działania, które mają na celu umiejscowienie zoptymalizowanej strony na wysokiej pozycji w wyszukiwarce Google. Jednak i w tym przypadku, optymalizowanie należy rozpocząć od prostych kroków, które pozwolą nam na zdobycie większej ilości konwertujących użytkowników. Meta znaczniki, takie jak meta tytuły i opisy, należą do grupy działań z obszaru optymalizacji, które można sformułować w paru prostych krokach. Dlaczego powinno się uzupełniać meta opisy i meta tytuły konkretnymi i dobrze sprecyzowanymi informacjami, oraz jakie dodatkowe znaczniki mogą oddziaływać na widoczność naszej witryny? Na te i wiele innych pytań odpowiadamy w poniższym artykule.
Optymalizacja strony poprzez meta znaczniki
Meta znaczniki, czyli meta title oraz meta description wyświetlają się w wynikach wyszukiwania. W prosty i krótki sposób znaczniki te informują użytkowników, o tym co znajduje się i czego dotyczy dana strona. Meta title, to tytuł strony, czyli krótki tekst dający osobie surfującej podstawowe informacje o znalezionej stronie, natomiast meta destription to nic innego, aniżeli rozwinięcie znacznika title, które w dużym skrócie streszcza zawartość treści, zamieszczonej na odwiedzanej stronie internetowej.
Obecnie wiele osób myśląc o optymalizacji strony, nie zwraca uwagi na tagi meta. Wszystko przez to, iż na samym początku funkcjonowania znaczników, czyli w roku 2009 należały one do silnych czynników rankingowych Google. Z biegiem czasu meta title oraz description stawały się coraz mniej zauważalne dla robotów Google, dlatego wielu pozycjonerów bagatelizuje ich uzupełnianie. Jednakże to, iż znaczniki nie należą do grupy silnych czynników rankingowych, nie oznacza, iż w ogóle nie mają znaczenia. Nadal wiele osób wybiera strony właśnie na podstawie opisu i tytułu meta, dlatego warto je rzetelnie uzupełniać.
Szerszy opis funkcji znaczników meta
Optymalizacja strony za pomocą opisu i tytułu meta ma znaczenie przede wszystkim na tzw. współczynnik CTR, czy też współczynnik klikalności. Wskazuje on na to jak często następują kliknięcia w reklamę przez osoby, które ją widziały. Przykuwające uwagę znaczniki meta zachęcają do odwiedzenia strony. Atrakcyjny opis czy tytuł, przekłada się na większą grupę osób, które odwiedziły naszą stronę. Im więcej użytkowników, tym łatwiej jest trafić do szerszego grona odbiorców, co pozwala nam na generowanie coraz większych leadów. Takie działania wpływają na inne istotne elementy w pozycjonowaniu strony, jak poprawa konwersji czy wzrost współczynnika sprzedaży oferowanych przez nas dóbr i usług. Jednak co w przypadku kiedy nie uzupełnimy znaczników? Jeżeli zostawimy puste pola meta opisu i meta tytułu, wówczas zostaną one uzupełnione automatycznie, dodane zostaną w te miejsca początkowe treści wgranego tekstu. Nie jest to dobre rozwiązanie, ponieważ w ten sposób skopiowany tekst może tak naprawdę utrudnić czytelnikom zdobycie informacji na temat tego, czego dotyczy dana strona i jakich tematów może się na niej spodziewać.
Optymalne opisy meta, czyli jakie?
Treść ujęta w meta tytule powinna być zwięzła i konkretna. Tytuł powinien określać to, co będzie znajdowało się w dalszej części tekstu. Istotne jest zawarcie słowa kluczowego na samym początku tytułu. Jeśli chodzi o utworzenie meta opisu, to jest to bardziej skomplikowane zadanie. Najważniejsze jednak, aby meta opis przyciągał uwagę czytelnika, był jasny i zrozumiały. Poniżej znajduje się kilka podpowiedzi, dzięki którym stworzenie meta znaczników może okazać się łatwiejsze.
- Atrakcyjność sformułowanej treści
Bardzo ważne jest w tworzeniu treści, która ma pomóc nam w optymalizacji strony, aby zwracała na siebie uwagę. Istnieje kilka sposobów, które mogą pomóc stworzyć atrakcyjny opis. Przykładowo, opis może nawiązywać do jakiegoś problemu i jednocześnie rozwiązywać go np.:
Chcesz w krótkim czasie zrzucić zbędne kilogramy? Obawiasz się, że nie utrzymasz odpowiedniej wagi? Nie martw się i sprawdź nasze rozwiązania!
- AIDA
AIDA, czyli attention (przyciąganie uwagi), interest (zainteresowanie produktem lub usługą), desire (wzbudzanie potrzeby posiadania), action (wezwanie do działania). Jest to model, który składa się z czterech istotnych etapów, które pozwalają na zainteresowanie oraz dotarcie do potencjalnego użytkownika, np.:
Ciągle szukasz idealnej torebki? Posiadamy szeroki asortyment toreb, które możesz samodzielnie spersonalizować! Nie czekaj i już dziś wybierz wymarzoną torebkę!
- Podawaj prawdziwe informacje o stronie
To bardzo ważne, aby odbiorca nie poczuł się urażony i okłamany. Optymalizacja strony jest istotna dla prężnego funkcjonowania firm, jednakże podczas pozyskiwania użytkowników ważne jest tworzenie rzetelnej treści, która przyciągnie potencjalnego klienta i zachęci go do powrotu na stronę. Tworzenie meta opisów i tytułów, które są atrakcyjne, jednak w rzeczywistości mijają się z prawdą – wprowadzają sztuczny i chwilowy ruch organiczny, który tak naprawdę powoduje podwyższenie współczynnika odrzuceń i generuje złe opinie o firmie.
- Wartościowe frazy kluczowe
Wplatanie do meta opisów oraz tytułów fraz kluczowych pomaga w pozycjonowaniu strony. Warto korzystać z fraz z tzw. długim ogonem, np.:
EKO hulajnogi do codziennej jazdy pozwolą Ci na uniknięcie korków i szybkie przemieszczanie się! Poznaj więcej zalet elektrycznych hulajnóg XYZ.
Poza treścią opisów meta, w optymalizacji stron ważne są także długości formułowanych treści. Oficjalnie Google nie określiło ile znaków powinien mieć meta title i description. Mimo to na przestrzeni obserwacji zachowań rankingów Google oraz innych czynników, wskazuje się, iż opis powinien składać się maksymalnie z 155 znaków, natomiast tytuł nie powinien przekraczać 72 znaków.
Jak szybko stworzyć odpowiedni wygląd meta opisu?
Meta opisy dla każdej witryny powinny być unikalne. Co więcej tekst ten, w zależności od miejsca wyświetlania, może różnić się pod względem wyglądu. Najczęściej jednak meta opis pojawia się w wyszukiwarce Google, jako kilka linijek tekstu umiejscowionych pod tytułem strony.
Źródło: Skora24.pl
Coraz częściej, w celu uatrakcyjnienia meta opisu pozycjonerzy dodają do niego emoji. Dzięki małym grafikom opis przyciąga uwagę osób surfujących i poszukujących odpowiednich treści.
Źródło: EnergyRe.pl
Nie zawsze jednak dodane emoji pojawią się w wynikach wyszukiwania, gdyż zdarza się, iż wyszukiwarka pomija je, gdyż traktuje dodane obrazki jako np. błąd.
Pogrubione słowa to dobre rozwiązanie, jeżeli chcemy podkreślić istotne kwestie ujęte w meta opisie. Boldowanie istotnych wyrazów w meta description, to większa szansa, że internauci wejdą na daną witrynę.
Warto wykorzystać dostępne narzędzia, które pozwolą na dokładne sprawdzenie stworzonych meta znaczników, a także mogą okazać się pomocne przy analizie długości tekstu w meta opisie i tytule. Przykładowym narzędziem do tego celu jest SERPsnip.com. Jest to przydatne narzędzie, z tego względu, iż długość tekstów przedstawiana jest za pomocą pikseli, za których pomocą wyszukiwarka Google analizuje długości poszczególnych wyrazów. Optymalizacja strony dzieki SERPsnip.com może okazać się znacznie prostsza!
Obsługa programu SERPsnim.com nie jest skomplikowana. Wystarczy wkleić w odpowiednie miejsce adres URL witryny, a następnie kliknąć przycisk z napisem “FETCH”.
Źródło: Serpsim.com
Źródło: Serpsim.com
Na powyższym przykładzie analizy podstrony firmy EnergyRe, widać, iż długość meta znaczników jest odpowiednia.
Źródło: Serpsim.com
Jeśli dodana treść wyznaczała by się nie odpowiednią długością, wówczas narzędzie wyróżni błąd na czerwony kolor.
Źródło: Serpsim.com
Warto mieć na uwadze, iż z SERPsim.com, można korzystać także wtedy, gdy nie posiadamy adresu URL. Możemy sprawdzić czy tworzone meta znaczniki cechują się odpowiednią długością
dodając treść w odpowiednie pola zawarte w narzędziu.
Źródło: Serpsim.com
Podsumowanie
Optymalizacja strony to istotne działanie, które wymaga sporych nakładów czasu oraz dużego zaangażowania osoby tworzącej poszczególne treści. To wieloetapowe zmiany, które warto rozpocząć od małych, jednak istotnych elementów, jakimi są meta opisy oraz meta tytuły. Rzetelne stworzenie meta znaczników, jest wskazówką dla potencjalnych użytkowników, iż prowadzący stronę dba o każdy szczegół, co zachęca do sprawdzenia większej ilości treści znajdującej się w witrynie. Atrakcyjność i prawdziwość tworzonych meta tytułów oraz meta opisów daje korzyści w postaci poprawy pozycji w rankingu w wyszukiwarce Google, a także pozwala na uzyskanie aktywnych użytkowników i pozytywnych opinii dotyczących usług jakich świadczymy.