Prowadzenie fanpage’a na Facebooku, jest już w dzisiejszych czasach standardem. Obecnie stwierdzenie “jeśli nie można znaleźć cię w Internecie – nie istniejesz”, można rozszerzyć o: “jeśli nie masz fanpage’a, Twoja firma nie istnieje”. Główną zaletą takich działań jest możliwość dotarcia z reklamą do setek czy nawet tysięcy odbiorców. Jako agencja SEM duży nacisk kładziemy na sposób prowadzenia fanpage’a oraz kampanie na Facebooku.
Pamiętamy, że dobry klient to świadomy klient, dlatego jeśli wiesz jak ważne jest prowadzenie fanpage’a na Facebooku i wiesz w jaki sposób robić to prawidłowo, a interesuje Cię jedynie wycena kampanii – wypełnij formularz kontaktowy. Natomiast jeśli chcesz się dowiedzieć w jaki sposób założyć, prowadzić i wypromować fanpage, zapraszamy Cię do zapoznania się z naszym poradnikiem.
Prowadzenie fanpage’a na Facebooku to zdecydowanie nie tylko moda ale bardzo skuteczny element marketingu, pozwalający dotrzeć Ci z przekazem codziennie do setek czy nawet tysięcy odbiorców. Zakładając fanpage musisz jednak liczyć się z tym, że samo uruchomienie go to nie wszystko. Tylko właściwie i ciekawie zarządzany fanpage przyniesie Ci darmową reklamę i poprawi świadomość Twojej marki. W tym artykule podpowiemy Ci między innymi:
Założenie fanpage’a na Facebooku nie jest wcale skomplikowaną sprawą. Co musisz wiedzieć na początku? Wystarczy, że znasz swoje cele i podstawowe informacje dotyczące Twojego biznesu.
Gdy przygotujesz już wszystkie niezbędne dane, możesz przystąpić do działania. Będąc na swoim prywatnym koncie Facebook, rozwiń pasek w prawym górnym rogu i wybierz opcję “Utwórz stronę”. Następnie zadecyduj do której kategorii zaliczysz swój fanpage. Możesz wybrać spośród opcji takich jak:
Już na samym początku wybierasz nazwę fanpage’a, więc lepiej dobrze się zastanów i upewnij czy np. nie zrobiłeś jakiegoś błędu lub literówki w nazwie Twojej firmy lub zaplanowanej nazwie Twojej strony. Po kliknięciu przycisku “Rozpocznij” Twój fanpage zostanie utworzony. Następnie możesz wgrać już uprzednio przygotowane logo i coverphoto, a także uzupełnić wszystkie najistotniejsze informacje o Twojej firmie – takie jak: informacje ogólne, informacje o stronie, dane kontaktowe oraz krótki opis (do 255 znaków), dotyczący zawartości fanpage’a.
Już wiesz jak założyć fanpage na Facebooku, jednak to dopiero początek Twojej przygody z prowadzeniem fanpage’a. Teraz musisz zadbać o jego właściwe prowadzenie – czyli takie, które sprawi, że zyskasz dużo polubień oraz aktywności dotyczących postów ale przede wszystkim zyskownych konwersji.
Nie ma jednej idealnej techniki prowadzenia fanpage’y, która sprawia, że osiągają wiele polubień i innego typu aktywności. Istnieje jednak szereg dobrych praktyk, które możesz zastosować, aby prowadzić swój fanpage jak najlepiej i wyciągać z tego realne korzyści.
Posty, które planujesz publikować na stronie firmowej różnią się nieco od tych, które wrzucasz na swojego prywatnego Facebooka. Przede wszystkim wszystkie grafiki, linki i udostępnienia opublikowane na Twoim fanpage’u muszą być zgodne z tematyką Twojego biznesu. Strona oferująca usługi hydrauliczne nie będzie wyglądać na profesjonalną wrzucając grafiki kotków lub zwracając się do klienta raz na “ty”, a raz formą grzecznościową. Konsekwencja jest podstawą, która pomoże Ci w wywarciu dobrego wrażenia na Twoich odbiorcach i potencjalnych klientach.
Pamiętaj, że forma grzecznościowa w stosunku do klientów jest mile widziana, ale… nie jest konieczna! Jeśli Twoja grupa docelowa to np. ludzie w wieku 18-30 lat, lepszym rozwiązaniem może okazać się bardziej bezpośredni sposób komunikowania i posty o charakterze mniej oficjalnym. Swoją strategię dopasuj nie tylko do swojego biznesu, ale koniecznie także do odbiorców.
Publikując posty staraj się zawsze o ich jak najlepszą jakość. Dotyczy to nie tylko grafik, które muszą posiadać dobrą rozdzielczość i określone wymiary (chcesz poznać wymiary grafik na Facebooku? Przejdź do artykułu Reklama na Facebooku), ale także treści samych postów!
Równie ważna co przestrzeganie zasad pisowni w postach jest częstotliwość ich zamieszczania. Publikowanie postów co kilka minut nie przysporzy Ci wcale większego zasięgu, a wręcz przeciwnie. Im szybciej pojawiają się kolejne posty na Facebooku, tym mniejszy jest ich zasięg. Warto więc zadbać o odpowiednią porę publikacji, o której będziemy pisać szerzej w trzeciej części tego artykułu.
Tak zwane “kupowanie polubień” i fanów jeszcze niedawno było dość powszechną praktyką wśród firm, które chciały uzyskać w krótkim czasie jak największą liczbę obserwatorów. Żadna agencja nie pochwali takiej taktyki, a co więcej – powie, że to pieniądze wyrzucone w błoto, z czym nie sposób się nie zgodzić. “Kupując” fanów na Facebooku nie docierasz do potencjalnych klientów, a jedynie sztucznie i chwilowo podnosisz statystyki strony. Zdarza się, że konta, z których nastąpi “wykupione polubienie” są kontami założonymi np. na Filipinach, lub w innych odległych częściach świata. Konta tego typu zakłada się masowo. Kupując polubienia nie licz na nowe konwersje i poszerzenie prawdziwej grupy docelowej.
Nie zapominaj, że fani Twojego fanpage’a na Facebooku to Twoi potencjalni klienci, dlatego dbaj o jak najlepszy kontakt z nimi. Odpowiadaj na pytania pod zdjęciami i w wiadomościach prywatnych. Czytaj recenzje.
Nie pozostawiaj nigdy bez odpowiedzi negatywnych komentarzy! Zawsze staraj się w grzeczny i spokojny sposób uspokoić niezadowolonego klienta. Pamiętaj – to, co napisał o Twojej firmie widzą także inni użytkownicy Facebooka. Nie oznacza to, że należy kasować wszelkie negatywne opinie o swoim biznesie! Wręcz przeciwnie – kasowanie komentarzy jest bardzo negatywnie postrzegane przez internautów, dla których jest to ograniczenie wolności słowa i nakładanie cenzury. Nie daj się ponieść emocjom! Problemy rozwiązuj z głową!
Organizuj ciekawe konkursy, zachęcaj fanów Twojego fanpage’a do różnych aktywności, publikuj ciekawe i niebanalne treści, informacje o Twojej firmie. Prowadź audycje na żywo, wchodź w interakcje z potencjalnymi klientami. Prowadź swój fanpage tak, żeby różnił się czymś od tysiąca innych należących do konkurencji. Testuj nowe pomysły.
Pamiętaj jednak, żeby zawsze przestrzegać norm i… regulaminu Facebooka. Zapoznanie się z nim jest konieczne, jeśli nie chcesz poruszać się po omacku. Istnieje wiele wytycznych narzuconych przez portal Facebook, których musisz, jako jego aktywny użytkownik, przestrzegać (jeśli chcesz zapoznać się z tekstem dotyczącym poprawnego organizowania konkursów na Facebooku – kliknij).
Powyżej zaprezentowaliśmy Ci szereg dobrych rad, jak prowadzić fanpage na Facebooku. Jednak istotą działań w Internecie zawsze jest obserwacja i analiza. Nawet najbardziej pomysłowe posty i konkursy nie wystarczą, jeśli nie wiesz jak odczytywać statystyki na Facebooku i wyciągać wnioski. To właśnie dzięki statystykom możesz dowiedzieć się:
W ostatniej części naszego artykułu dotyczącego prowadzenia fanpage’a na Facebooku podpowiemy Ci jak sprawdzić statystyki strony. Na początek przejdź do zakładki “Statystyki” na Twojej stronie. Pojawia się szereg wykresów i kolejnych zakładek. Najważniejsze z nich pokrótce omówimy.
Nie wszystkie osoby prowadzące własny fanpage zwracają uwagę na to, iż zakładka “Podsumowanie” i dane w niej zawarte to zaledwie wierzchołek innych danych, do których Facebook umożliwia nam dostęp:
Jeśli prowadzisz fanpage swojego biznesu dobrze jeśli regularnie (codziennie/ raz na tydzień) przeanalizujesz statystyki strony na Facebooku, w celu wyłapania ewentualnych błędów i nieprawidłowości.
Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z prowadzeniem fanpage’a na Facebooku lub chciałeś odświeżyć swoją wiedzę na ten temat – mamy nadzieję, że lektura naszego artykułu Ci pomogła.
Podsumujmy, co powinieneś potrafić:
Pamiętaj, że im więcej fanów i większy zasięg postów – tym większe musi być Twoje zaangażowanie (częściej pojawiać się będą wiadomości, pytania itd). Nie zaniedbuj komunikacji z klientami przez Facebooka. Często wysłanie wiadomości do Twojej firmy za pomocą portalu jest dla nich łatwiejsze niż napisanie maila czy wykonanie telefonu.
Chcesz wiedzieć więcej o możliwościach rozwoju Twojego fanpage’a i płatnej reklamie na Facebooku – zapraszamy Cię do zapoznania się z artykułem dotyczącym płatnych kampanii na Facebooku!