Pozycjonowanie lokalne to idealne rozwiązanie dla lokalnych firm, które małym kosztem chcą pozyskać klientów ze swojej okolicy. Klienci coraz bardziej cenią sobie wygodę, przez co wybierają sklepy i usługi znajdujące się w ich pobliżu. Niekwestionowaną zaletą pozycjonowania lokalnego jest fakt, iż nawet niewielki przedsiębiorca, posiadający ograniczony budżet, może z powodzeniem wypromować swój lokalny biznes. Jako agencja SEM bardzo często polecamy małym firmom pozycjonowanie lokalne, ponieważ jest ono dla nich najbardziej opłacalnym rozwiązaniem, które przynosi największe korzyści.
Dobry klient to świadomy klient – dlatego jeśli wiesz, w jaki sposób funkcjonuje pozycjonowanie lokalne i interesuje Cię jedynie wycena konkretnej kampanii, wystarczy, że uzupełnisz formularz kontaktowy. Jeśli jednak chcesz dowiedzieć się więcej na temat pozycjonowania lokalnego, zapraszamy do zapoznania się z naszym poradnikiem
We współczesnym świecie klienci cenią sobie przede wszystkim wygodę, dlatego szukają usług, które znajdują się blisko i są niedrogie. Pozytywnie na postrzeganie firmy wpływają przychylne opinie w Sieci. Kilka lat temu Google stworzyło opcję, dzięki której, na podstawie lokalizacji użytkownika, sugerowane są mu miejsca znajdujące się w jego pobliżu, jednocześnie polecane przez innych.
Pozycjonowanie lokalne to jedna z metod pozycjonowania strony internetowej w wyszukiwarce, która ma na celu podniesienie jej pozycji możliwie najwyżej w wynikach wyszukiwania na frazy związane z określoną lokalizacją.
Pozycjonowanie lokalne jest doskonałym rozwiązaniem dla przedsiębiorstw, ale również dla klientów, ponieważ obecnie niemal wszyscy poszukują firm i usług z najbliższej okolicy. Geolokalizacja, którą wprowadziło Google dostarcza informacji czy słowo kluczowe wpisane przez użytkownika jest zapytaniem lokalnym, a także skąd klient dokonał wyszukania – z dokładnością, co do miasta, a nawet ulicy. Jak widać Google jest na bieżąco ze zmieniającymi się trendami, dzięki czemu stale opracowuje nowe udogodnienia dla użytkowników.
Takie rozwiązanie wyszło na dobre małym przedsiębiorcom, którzy posiadając o wiele mniejszy budżet w porównaniu do dużych firm, otrzymali swoją szansę na wypromowanie lokalnego biznesu.
Google dba, by użytkownik po wpisaniu w wyszukiwarkę interesującej go frazy otrzymał możliwie najbardziej dopasowane wyniki. Dlatego też, gdy wykryje, że zapytanie użyte przez internautę jest lokalne, wówczas wyświetla w swoich wynikach firmy i usługi pochodzące z najbliższej okolicy klienta. Pojawiają się one również na mapach, by użytkownik od razu mógł określić, dokąd ma najbliżej. Pozycjonowanie lokalne opiera się na pozycjonowaniu fraz kluczowych, które zawierają w sobie lokalizację – nazwę miasta lub kombinację nazwy miasta i dzielnicy lub nazwy ulicy (kosmetyczka Kraków Krowodrza, hydraulik Kraków). Pamiętajmy jednak, że Google coraz częściej wykorzystuje dostępną lokalizację użytkownika i wyświetla wyniki dopasowane lokalnie dla ogólnych słów kluczowych (kosmetyczka, hydraulik).
Dzięki pozycjonowaniu lokalnemu, nawet niewielkie firmy, prowadzące działalność na terenie konkretnego miasta lub dzielnicy, niemające dużego budżetu reklamowego, mogą osiągnąć satysfakcjonujące wyniki.
Obok przedstawiamy wyniki wyszukiwania na frazę ogólną “hydraulik”.
Tu z kolei wyniki wyszukiwania na frazę lokalną “hydraulik Kraków”. Jak widać, wyniki wyszukiwania są bardzo podobne.
Dobieranie słów kluczowych o charakterze lokalnym zależeć powinno od obszaru działalności firmy, który można powiększać o miasta i województwa w pobliżu. Znacząca jest tutaj wizytówka firmy w mapach Google.
Bardzo często jest ona swego rodzaju przewagą konkurencyjną nad większymi firmami, które nie posiadają swojej fizycznej siedziby w konkretnej lokalizacji. Sprawia to, że nie mogą oni jej założyć i przejść pozytywnie procesu weryfikacji adresu w Google.
Pozycjonowanie lokalne jest szansą na zaistnienie w Internecie dla małych firm, które na rynku globalnym nie mają szans z kilkukrotnie większymi od siebie przedsiębiorstwami. Sam proces pozycjonowania lokalnego jest bardzo podobny do tradycyjnego pozycjonowania stron. Oczywiście niektóre z działań są charakterystyczne jedynie dla pozycjonowania lokalnego i nie mają racji bytu w przypadku innych rodzajów pozycjonowania. Zaznaczmy jednak, że w dalszym ciągu najważniejsza jest optymalizacja strony internetowej i linki, które do niej prowadzą.
Przedstawiamy listę czynników, które są istotne w pozycjonowaniu lokalnym:
Konto Google Moja Firma i pozytywne opinie
Obecnie każde przedsiębiorstwo, które dba o swój wizerunek w Sieci posiada konto w Google Moja Firma, dzięki niemu może stworzyć wizytówkę online. Jest to doskonałe rozwiązanie dla firm lokalnych. Dlaczego? Spieszymy z wyjaśnieniami!
Wizytówka stworzona w Google Moja Firma jest powiązana ze stroną docelową firmy, dzięki czemu potencjalny klient może od razu odwiedzić witrynę przedsiębiorstwa. Ponadto posiadanie wizytówki zwiększa szanse firmy na pojawienie się jej w wynikach lokalnego wyszukiwania. Stworzenie wizytówki jest bardzo proste i składa się z kilku kroków. Aby dodać stronę w Google Moja Firma, konieczne jest posiadanie konta Google.
Utworzenie wizytówki to nie tylko możliwość pojawiania się firmy w lokalnych wynikach wyszukiwania, to również jeden ze sposobów na interakcję z klientami. Od teraz każdy z nich może oceniać świadczone przez Ciebie usługi, a wszystko to na forum publicznym, bezpośrednio pod danymi adresowymi Twojej firmy. To jeden z powodów, dla których warto dbać o najwyższy poziom świadczonych usług i zadowolenie klientów. Raz, że oceny mogą wpływać bezpośrednio na pozycję strony w lokalnych wynikach wyszukiwania, a dwa – nieprzychylne opinie na temat Twojej firmy skutecznie zniechęcą potencjalnych klientów. Warto też pamiętać, że niezadowolony konsument zdecydowanie chętniej wystawi opinię firmie niż ten zadowolony.
Ocenianie firm jest bardzo proste, wystarczy, że klient kliknie w link obok gwiazdek znajdujący się pod adresem witryny, aby przejść do dodawania opinii. Warto zatem przypominać swoim klientom o takiej możliwości. Dobrym pomysłem jest udzielanie nawet minimalnego rabatu na kolejne usługi dla osób, które pozostawiły pozytywną opinię, ponieważ zadowoleni klienci bardzo często nie myślą o ocenianiu usług, które spełniły ich oczekiwania. W odróżnieniu od tych niezadowolonych.
Optymalizacja on-site
Pozycjonowanie lokalne nie uda się, jeśli strona firmowa nie zostanie odpowiednio zoptymalizowana. Warto zatem zadbać, by nazwa miasta została umieszczona w tagach title oraz nagłówkach H1. Ponadto nazwa miasta powinna znaleźć się w treści strony.
Linki ze stron lokalnych
Jak to w pozycjonowaniu – najważniejsze w dalszym ciągu są linki, które prowadzą do strony firmowej. Mając biznes lokalny warto zadbać o linki ze stron regionalnych, takich jak: serwis z wiadomościami, serwis miasta, strona tematyczna związana z konkretnym miastem na przykład, dla hydraulika z Krakowa: rpo.malopolska.pl/, krakow.tvp.pl/, krakow.naszemiasto.pl/ czy infokrakow24.pl/
Dane teleadresowe w różnych witrynach
Właściciel firmy powinien zwracać szczególną uwagę na to, by we wszystkich możliwych miejscach w Sieci – na stronie firmowej, w katalogach firm, ogłoszeniach, zostały umieszczone te same dane teleadresowe, najlepiej w tej samej kolejności (jeśli mamy na to wpływ). Wyszukiwarka uzna taką firmę za wiarygodną, co poskutkuje zdecydowanie lepszą pozycją w wynikach lokalnych. W przypadku zmiany adresu siedziby firmy, maila kontaktowego czy numeru telefonu, należy pamiętać, by zmiany te wprowadzić we wszystkich witrynach, w których zostały umieszczone dane firmy.
Ilość witryn, w których zamieszczone zostaną dane teleadresowe sprawi, że Twoja strona będzie ważniejsza dla wyszukiwarki. Mowa tu o różnego rodzaju katalogach i spisach firm.
Oczywiście, że warto! Dlaczego? Przede wszystkim – mniejsza konkurencja. W ogólnych wynikach wyszukiwania w skali kraju konkurują ze sobą setki firm. Nierozerwalnie związane jest to ze zwiększeniem nakładów pracy oraz wyższymi wydatkami na promocję. Niewielkie przedsiębiorstwa często nie mogą sobie na to pozwolić.
W pozycjonowaniu lokalnym konkurencja zmniejsza się do kilku lub kilkunastu przedsiębiorstw – zależnie od ogólnej konkurencyjności danej branży oraz wielkości miasta. Sprawia to, że niewielkie firmy mają szansę na zaistnienie w wynikach wyszukiwania nawet na konkurencyjne słowa kluczowe.
Pozycjonowaniu lokalnemu sprzyja sukcesywnie rosnąca liczba wyszukiwań pochodząca z urządzeń mobilnych. Google prezentuje użytkownikom, którzy korzystają z tabletów oraz smartfonów wyniki dopasowane do ich bieżącej lokalizacji. Ustalane są one niezależnie od tego, czy słowo kluczowe występuje z nazwą miasta czy też nie.
Pozycjonowanie lokalne to także skuteczny sposób na zwiększenie jakości odzwiedzin. Jeśli skupimy się na dotarciu do użytkowników lokalnych, wówczas szansa na to, że nasza strona zostanie odwiedzona, jest zdecydowanie większa. Osoba mieszkająca w Krakowie, która poszukuje hydraulika, będzie zdecydowanie mniej zainteresowana takimi usługami oferowanymi przez fachowców z Warszawy czy Gdańska.
Pozycjonowanie lokalne jest doskonałym rozwiązaniem, kiedy przedsiębiorca chce wygrać z dużymi konkurentami. Niewielkie firmy mają szansę na wygraną, ponieważ w dobie internetu użytkownicy wyszukują głównie produkty i usługi znajdujące się w ich najbliższej okolicy. Wówczas w wyszukiwarce nie znajdą tych dużych firm – znajdą te lokalne.
Coraz większa ilość klientów, niezależnie od dziedziny, ceni sobie również osobisty kontakt z właścicielem oraz możliwość spotkania się z wyspecjalizowanym zespołem pracowników. Oprócz bezpośredniego kontaktu klienci doceniają chęć niesienia pomocy oraz profesjonalne doradztwo ze strony niewielkiego przedsiębiorstwa. Taka firma zawsze znajdzie czas dla swoich klientów, by im pomóc i doradzić.
Największą zaletą pozycjonowania lokalnego jest możliwość dotarcia do zdecydowanie większej ilości klientów znajdujących się w pobliżu Twojej firmy. Niesie to za sobą zwiększenie zysków ze sprzedaży, nie tylko tej internetowej.
Pozycjonowanie lokalne pozwala spopularyzować wizerunek firmy, a także zdobyć opinię zaufanego, wyspecjalizowanego przedsiębiorstwa, które może konkurować nawet z gigantami w swojej dziedzinie.
Pozycjonowanie lokalne może dotyczyć każdej firmy, która chce zwiększyć ruch organiczny na swojej stronie internetowej pochodzący z danego regionu, albo miasta, w którym prowadzona jest jej działalność.
Nie ma znaczenia, czy Twoja firma jest mała czy duża, czy chcesz wypromować usługi, które wykonujesz, czy buty, które sprzedajesz – pozycjonowanie lokalne pozwoli Ci zwiększyć ruch na stronie, a co za tym idzie – zyski z prowadzonej działalności.