Pozycjonowanie stron internetowych należy do podstawowych działań związanych z marketingiem internetowym. Ma za zadanie zwiększyć widoczność witryny w wyszukiwarce. Dla nas, jako agencji SEM najważniejsze jest, by strony internetowe naszych klientów wyświetlały się możliwie najwyżej w wynikach wyszukiwania na konkretne frazy kluczowe. Wysoka pozycja zapewnia wzmożony ruch w witrynie i, co za tym idzie – większe zyski.
Nie zapominajmy, że dobry klient to świadomy klient, dlatego jeśli wiesz już na czym polega pozycjonowanie stron internetowych i interesuje Cię wycena konkretnych działań marketingowych – wypełnij formularz kontaktowych. Jeśli natomiast chcesz dowiedzieć się więcej na temat pozycjonowania, zapraszamy do zapoznania się z naszym poradnikiem.
Stały wzrost popularności Internetu sprawił, że pozycjonowanie stron stało się koniecznością. Obecnie z wyszukiwarki Google korzysta około 97% użytkowników. Nie da się ukryć, że coraz częściej klienci przed skorzystaniem z usług danej firmy przeglądają jej stronę internetową w poszukiwaniu interesujących ich informacji. Czasem użytkownicy jeszcze nie wiedzą, że chcą skorzystać z Twojej oferty – trzeba im pomóc w podjęciu decyzji. Dlatego tak ważne jest, by internauci z łatwością mogli znaleźć Twoją witrynę w wynikach wyszukiwania.
Google podaje, że sieć reklamowa obejmuje ponad dwa miliony stron internetowych, z których korzysta więcej niż 90% użytkowników Internetu. Jak zatem wyróżnić się w tłumie i uzyskać wysoką pozycję w wyszukiwarce? Na ratunek przychodzi pozycjonowanie – najtańsza i zarazem bardzo skuteczna forma reklamy.
Pozycjonowanie stron to złożony proces, na który składa się wiele działań – zarówno zewnętrznych jak i wewnątrz witryny. Wszelkie zmiany w obrębie witryny powinny być wprowadzane przez specjalistów, ponieważ nieznajomość zasad pozycjonowania może doprowadzić do utraty dotychczasowej pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Naprawa takiego błędu może trwać bardzo długo. Znacząca jest również ciągłość działań i stała kontrola efektów. Każda witryna wymaga indywidualnego podejścia i strategii, by prace optymalizacyjne były maksymalnie dopasowane do potrzeb strony. Jednak uzyskanie wysokiej pozycji to nie koniec prowadzonej batalii – samo jej utrzymanie bardzo często kosztuje tyle samo wysiłku.
Głównym zadaniem SEO (czyli pozycjonowania) jest podniesienie rankingu witryny w wynikach wyszukiwania, tak by wyświetlała się ona możliwie najwyżej w wynikach naturalnych, co przełoży się z kolei na znaczny wzrost ruchu na stronie internetowej.
Na pozycjonowanie stron składa się głównie ich optymalizacja pod wyszukiwarkę, tak by witryna spełniała jej wymagania.
Za ogólną ocenę witryny odpowiadają algorytmy Google, które w swoich kryteriach mają ponad 200 różnych czynników, wpływających na pozycję strony w wynikach organicznych.
Wpisując interesujące nas hasło w wyszukiwarkę otrzymujemy listę stron, które są powiązane z interesującą nas frazą kluczową. Zazwyczaj kilka pierwszych wyników to płatne reklamy, za które odpowiedzialna jest usługa Google AdWords, która wchodzi w zakres działań SEM.
SEM (ang. Search Engine Marketing) to działania marketingowe prowadzone w wynikach wyszukiwania. Na SEM składają się czynności wykonywane w ramach SEO, reklamy płatnej i pozycjonowania. SEM ma za zadanie pozyskać i przynieść zysk z ruchu na stronie internetowej.
W tym artykule skupimy się na naturalnych wynikach wyszukiwania, czyli stronach internetowych, które pojawiają się na liście witryn w wyszukiwarce na konkretne hasło zupełnie za darmo.
Obecnie Internet (a co za tym idzie – wyszukiwarka) jest nieodłącznym elementem naszego życia. Korzystamy z niego w każdej wolnej chwili – w autobusie, jadąc do i z pracy, w sklepie, by znaleźć szybki pomysł na obiad i kupić potrzebne produkty, czy nawet podczas oglądania telewizji, by sprawdzić opinie na temat reklamowanego produktu. Przez ciągły wzrost popularności Internetu i coraz łatwiejszy dostęp do niego, niemal każdy przedsiębiorca chce, by jego firma również posiadała swoja witrynę (a może to już obowiązek?), mało tego – ma ona znajdować się wysoko w wynikach wyszukiwania! Tu z pomocą przychodzi pozycjonowanie stron.
Pamiętajmy, że każda witryna musi zostać zoptymalizowana pod kątem słów kluczowych, na których najbardziej zależy przedsiębiorcy. Dlatego każdą frazę należy wcześniej sprawdzić pod kątem średniej miesięcznej liczby wyszukiwań. Wówczas dowiemy się, ile razy interesujące nas słowo kluczowe zostało wpisane w wyszukiwarkę przez internautów.
Zobacz przykładowe zrzuty ekranów:
Wbrew pozorom pozycja strony w wyszukiwarce jest bardzo ważna – im wyżej się znajduje, tym większe istnieje prawdopodobieństwo, że użytkownicy ją odwiedzą.
Pamiętajmy, że witryna, która została dobrze zoptymalizowana pod kątem wyszukiwarek, będzie wyświetlała się na wysokich pozycjach na dużą ilość słów kluczowych, dzięki czemu zbierze sporą liczbę wejść z wyników wyszukiwania.
W Internecie znajduje się wiele statyk szacujących jak procentowo prezentuje się ruch w przypadku poszczególnych pozycji w wynikach wyszukiwania. Obecnie został on podzielony pomiędzy dwa dodatkowe urządzenia – smartfony i tablety, co bardzo często ukazywane jest w osobnych statystykach.
Statystyki pozostają dość zróżnicowane, zwłaszcza, gdy w grę wchodzą aż trzy różne urządzenia (aczkolwiek rozkład ruchu w wynikach wyszukiwania po podsumowaniu jest na podobnym poziomie). Dla uproszczenia możemy przyjąć, że prezentuje się w następujący sposób:
Pozycja w wyszukiwarce | Liczba osób odwiedzających witrynę (%) |
1 | 49.00% |
2 | 32.00% |
3 | 25.00% |
4 | 20.00% |
5 | 18.00% |
6 | 15.00% |
7 | 12.00% |
8 | 10.00% |
9 | 9.00% |
10 | 5.00% |
Wyszukiwarka ma ogromny zasięg, ale też możliwości. To jak ważne jest, by witryna pojawiała się możliwie najwyżej w naturalnych wynikach wyszukiwania, wiedzą już niemal wszyscy przedsiębiorcy, szczególnie sklepy internetowe.
Walka o wysoką pozycję jest złożonym z wielu czynników procesem, który opiera się, między innymi, na optymalizacji witryny i uzyskaniu dla niej wartościowych odnośników. Jest to bardzo czasochłonne zajęcie, które wymaga znajomości zasad, by strona internetowa nie została ukarana przed Google.
Poniżej prezentujemy przykładowe działania z zakresu SEO, które należy wykonać podczas optymalizacji.
Cały proces pozycjonowania (a dokładniej optymalizacji) stron opiera się zatem na:
Wraz ze wzrostem popularności i dostępu do Internetu, popularny stał się również marketing internetowy. Z czasem zaczęły się piętrzyć wokół niego najróżniejsze mity. Poniekąd dlatego, że niektóre firmy celowo rozprzestrzeniają nieprawdziwe informacje, by wprowadzić klientów w błąd. Do najczęściej spotykanych mitów i przekonań na temat pozycjonowania stron można zaliczyć:
Struktura strony internetowej
W pozycjonowaniu stron, niezwykle ważna jest prawidłowa architektura strony. Ma ona zagwarantować użytkownikom, ale też robotom indeksującym, możliwie najszybsze dotarcie do najistotniejszych informacji. Pamiętajmy też o linkowaniu wewnętrznym oraz indeksowaniu tylko tych najważniejszych podstron.
Warto uwzględniać w swojej witrynie zarówno linki dofollow jak i nofollow, by wskazać robotom Google, które podstrony są ważne.
W przypadku zastosowania linków nofollow – roboty podążają za linkiem, jednak nie biorą go pod uwagę w czasie ustalania rankingu treści.
Jeśli myślisz o pozycjonowaniu strony internetowej może także zainteresować Cię wpis: Jak sprawdzić czy link jest dofollow czy nofollow?
Odpowiednie adresy URL
Poprawianiu pozycji strony sprzyja również optymalizacja adresów URL. Nie jest to czynność obowiązkowa, jednak warto mieć ją na uwadze, tym bardziej, że wspiera pozycjonowanie. Dobrą praktyką jest używanie słowa kluczowego w nazwie domeny. Ważna jest również długość adresów URL.
Przykład pozycjonowania z użyciem odpowiedniego adresu url: domena.pl/nazwa-produktu.html
Obok przedstawiamy dobry przykład w praktyce.
Linkowanie w obrębie własnej domeny
Wygląd strony, odpowiednia struktura witryny wraz z linkowaniem wewnętrznym, pozytywnie wpływają na pozycjonowanie. Linkowanie w obrębie własnej domeny znajduje odzwierciedlenie również w postaci zwiększonego ruchu na stronie. Już na wczesnym etapie tworzenia witryny warto ustalić schemat linkowania wewnętrznego, ponieważ przyda się on podczas późniejszego pozycjonowania.
Kierowanie na frazy kluczowe
Podczas linkowania w obrębie witryny należy pamiętać o możliwie najczęstszym stosowaniu anchorów ze słowem kluczowym. Zdecydowanie powinniśmy unikać takich fraz jak: „zobacz”, „kliknij”, „tutaj”, itp.
Optymalizacja treści pod frazę kluczową
Optymalizacja treści na stronie pod frazę kluczową jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na pozycjonowanie. Słowo kluczowe powinno znaleźć się w treści strony, co najmniej kilkukrotnie, ale także w tytule i nagłówkach. Sam tekst znajdujący się w witrynie musi zostać odpowiednio nasycony głównymi frazami, tak, by roboty Google mogły umieścić stronę w odpowiednim katalogu oraz by bez trudu określały tematykę konkretnej podstrony. Słowo kluczowe nie może być sztuczne. Pewnie każdy z nas trafił przypadkiem na taką stronę chociaż raz w życiu. Dość, że tego typu treści są trudne w czytaniu, wyglądają nienaturalnie to jeszcze nie mają żadnej merytorycznej wartości. Google przywiązuje do tego coraz większą uwagę – używane frazy muszą występować w różnych odmianach – przez przypadki, osoby (jeśli występuje), czy liczbę pojedynczą i mnogą. Nic nie stoi na przeszkodzie, by używać synonimów.
Źródło: Onet
Kanibalizacja słów kluczowych
Kanibalizacja fraz kluczowych to nic innego, jak użycie tego samego słowa kluczowego do optymalizacji kilku podstron w obrębie tej samej witryny. W takiej sytuacji to Google decyduje, która strona jest ważniejsza, nawet jeśli wybierze tę, która dla właściciela domeny nie ma dużego znaczenia. Wyświetlanie się różnych podstron pod jedno słowo kluczowe bardzo często doprowadza do niestabilności wyników. W takiej sytuacji warto ograniczyć frazy kluczowe znajdujące się na podstronach, które nie powinny wyświetlać się pod konkretnym zapytaniem w wyszukiwarce, zastosować przekierowanie lub rel canonical.
Przykład zastosowania rel canonical podczas pozycjonowania serwisu www zawierającego wiele podobnych podstron.
Zabieg taki jest stosowany najczęściej podczas pozycjonowania sklepów internetowych.
Więcej informacji na temat definiowania strony kanonicznej znajdziesz tutaj.
Duplikacja treści
Problem duplikacji treści w kontekście pozycjonowania występuje bardzo często. Aby usunąć zduplikowaną zawartość warto zweryfikować adres domeny w Google Search Console oraz zastosować przekierowania 301. Najczęściej stosowanym przykładem takiego zabiegu jest przekierowanie z adresu www na adres bez www, albo odwrotnie. Podczas tworzenia treści na strony internetowe niezwykle ważna jest unikalność. Nie mogą być one kopiowane, ani w obrębie własnej witryny, ani ze stron konkurencji.
Przykład narzędzia do sprawdzania duplikacji treści w procesie pozycjonowania:
www.siteliner.com
Wersja mobilna
Od 2015 roku dostosowanie witryny do urządzeń mobilnych ma ogromny wpływ na pozycję strony internetowej. Warto zwrócić na to uwagę, szczególnie wtedy, gdy witryna stworzona została kilka lat temu i nigdy nie była aktualizowana. Coraz większy ruch generują użytkownicy za pomocą smartfonów i tabletów, przez co strony niedostosowane do urządzeń mobilnych tracą potencjalnych klientów, ale także pozycje w wynikach wyszukiwania. Aby sprawdzić, czy witryna dopasowana jest do urządzeń mobilnych warto skorzystać z testu zgodności z urządzeniami mobilnymi.
Przykład narzędzia do testowania stron mobilnych podczas pozycjonowania: https://search.google.com/test/mobile-friendly
Szybkie ładowanie strony
Szybkość ładowania strony internetowej jest jednym z najważniejszych czynników, które wpływają na pozycjonowanie stron. Narzędziami przydatnym do sprawdzenia w jaki sposób Google ocenia witrynę jest:
– PageSpeed Insights
– GT Metrix
Narzędzia te wskazują elementy, które można poprawić w procesie pozycjonowania, by strona ładowała się szybciej.
Wielu właścicieli witryn uważa, że szybkość ładowania strony nie ma większego znaczenia, jednak nie jest to problem, który jedynie irytuje użytkowników i podnosi współczynnik odrzuceń. Warto zaznaczyć, że ma to bezpośredni wpływ na czas trwania indeksacji serwisu – kiedy roboty Google mogą płynnie poruszać się po witrynie, zdecydowanie szybciej pracują. Ponadto strona, która wolno się wczytuje jest niestabilna, co bezpośrednio wpływa na jej pozycję w wynikach wyszukiwania.
Przykład testowania strony narzędziem Pagespeed Insights podczas pozycjonowania strony przedstawiamy obok.
Pamiętajmy, że głównym celem pozycjonowania stron jest osiągnięcie jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania, jednak jest to czasochłonny i skomplikowany proces. Nikt też nie może nam zagwarantować pierwszego miejsca w wyszukiwarce.